23 augusti, 2011

Dagens boktips!

Förskolan är stängd och jag är hemma med Malin. Men just nu är hon hos vår avlösare och bakar bullar! Jag ska hämta henne om ett par timmar för att åka både till HAB och frisören. Nu ska jag egentligen använda egentiden till att städa vårt fruktansvärt eftersatta hus. Men det känns roligare att hänga här en stund och jag fick ett innehållstips/önskemål till bloggen häromdagen ...

Vi läser mycket i den här familjen. Jag har alltid en (eller två!) böcker igång för mig själv och sedan läser vi för barnen på kvällarna. Dessutom ingick mycket läsande av barn- och ungdomsböcker i min förra skrivkurs, så då fick jag läsa sådant jag inte valt själv. Därför kan jag nog droppa lite boktips i bloggen då och då. Det var just det som var önskemålet ;-)

Här kommer några böcker jag gillar ...

Gummi-Lisa hittar hem, Anna Bengtsson. En härlig bilderbok om några gummiankor som ramlar överbord från ett fartyg. De får en strapatsrik resa innan de hittar hem till "de övergivna leksakernas ö". Författaren fick idén från en tidningsartikel och jag önskar att jag själv hade kommit på den!

Sandvargen, Åsa Lind. Det finns tre kapitelböcker om Sandvargen men du kan även hitta alla tre i "Stora boken om Sandvargen". De här böckerna handlar om Zackarina och hennes låtsaskompis Sandvargen. Eller är Sandvargen på låtsas?! Han levererar i varje fall helt fantastiska sanningar om livet som både barn och vuxna kan ta till sig. Jag älskar språket i den här boken, det porlar fram, bubblar och hoppar och man kan riktigt se de färgstarka bilderna som författaren målar upp. Vi har läst de här böckerna i minst fem omgångar för storebror. Det var den första kapitelboken han ville lyssna till. Även om det är en kapitelbok finns det fina svart/vita illustrationer att titta på.

Himmel, Torbjörn Flygt. Den här romanen kom ut 2008 och finns nu både som ljudbok och pocket. I den här boken löper tre parallella historier som då och då snuddar vid varandra. Du får följa tre par och deras vedermödor och även om ämnena är svåra är det ändå behagligt att läsa boken. Jag vet inte varför, det kanske är språket - enkelt och flytande - eller växlingarna mellan de olika historierna som gör det. Läs vettja!

Nu får det räcka för idag ... måste greppa dammsugaren!

1 kommentar:

Nina sa...

Tack för tipsen! Jättekul att få boktips från någon som läser mycket:) Kul att ses! Kram Nina