05 december, 2010

Lucka 5

Två ljus i adventsljusstaken och sju kräkhinkar tömda. Vad jag än sa om att vi hållit oss friska i höst, så glöm det! Än så länge är det storebror som är magsjuk. Pappan är och bunkrar blåbärssoppa och riskakor.

Vad passar då bättre än lite lyrik ...?

Här är min januari-text i kommunens almanackan och den beskriver min känsla av naturreservatet Svängehallar-Fjärehals i Kungsbacka.

Oändliga nyanser av grått

Jag klättrar över stengärdsgården.
Ser sovande strandängar och ensamma klippor.

Hav möter himmel i oändliga nyanser av grått.
En vinterblek sol, försiktig bakom molnen.

Fräsande vågor spolar upp tång i röda ruskor.
Jag känner på vattnet. Klart, kallt och märkligt doftlöst.

Räfflor i grå granit. Ett ådrat berg med mjuka dalar.
En rundslipad sten känns len i handen.

Låga knotiga tallar med kronor som hukar i vinden.
Kurviga stammar erbjuder en sittplats i lä.

Kalla fingrar mot en rykande mugg.
Kaffet värmer, kroppen slappnar av.

Jag ser parabolerna. Kritvita mot allt det grå.
Stora öron mot rymden – vad lyssnar de egentligen på?

Själv har jag vintervassens rassel i mina öron,
när jag packar ner termosen och går hem.

Inga kommentarer: