04 december, 2010

Lucka 4

Igår lyckades jag baka både bröd och bullar. Att baka är avkoppling för mig. Jag testade ett nytt saffransrecept, nämligen Saffransbullar med apelsin. Mycket gott - om man gillar apelsin förstås! Receptet är från Arla.

Saffransbullar med apelsin, 40-50 stycken

Ingredienser:
50 st
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g Kesella lätt
2 påsar saffran, 1 g
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl

Fyllning:
75 g rumsvarmt smör
rivet skal av 1 apelsin
1 msk koncentrerad apelsinjuice
3/4 dl socker
2 tsk kanel

Pensling:
1 ägg
pärlsocker

Gör så här:
Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mera mjöl. Låt jäsa övertäckt ca 40 min.

Arbeta degen på mjölat bakbord. Dela den i 2 delar. Kavla ut varje del till en 1/2 cm tunn platta. Blanda smöret med apelsindskal, juice, socker och kanel. Bred ut hälften av smöret på varje platta och rulla ihop. Skär varje rulle i 25 bitar. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa 20-30 min.

Sätt ugnen på 250 grader. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen 5-7 min. Låt svalna på galler.

Inga kommentarer: