04 september, 2010

Många intryck

Huvudet surrar av intryck efter två dagar på kursen. Det är roligt att se så många olika typer av människor samlas kring en distanskurs på det här viset. Allt från riktigt seriösa "jag är född författare" till personer som vill utveckla sitt skrivna språk. Jag själv ligger väl däremellan.

Vi blev uppdelade i studiegrupper och min grupp kändes ganska homogen, i varje fall vid första intrycket. Hos en del andra grupper kommer det nog att slå gnistor vid diskussionerna... Den här kursen påminner om mina tidigare kvällskurser, men här kommer jag att få möjlighet att gå mer på djupet. Dessutom kommer jag att få möjlighet att ha skrivandet som en stor del av mitt liv under en längre period. Upplägget verkar vara väl strukturerat med utförliga beskrivningar av alla uppgifter och tydligt angivna instruktioner. Vi kommer att få nya "kursbrev" varje månad så det går inte att slappa och halka efter.

Min handledare känns bra, instresserad och påläst. Hon skämtade och bjöd på sig själv kring sitt läsande och skrivande. Hon är inte författare utan arbetar som litteraturvetare på universitetet. Alla lärare betonar att det INTE är en författarkurs utan en kurs som angränsar till litteraturvetenskapen. Men det känns helt ok för mig. Jag kommer att lära mig mycket genom att läsa barn- och ungdomsböcker på ett nytt sätt.

Efter kursen idag har jag haft sällskap av en kvinna som också är från Göteborgstrakten. Vi promenerade till Länsmuseet och gick omkring där och tittat på lite olika utställningar. Härnösand visade sig från sin finaste sida, med en solig och härlig höstdag och det var väldigt vackert uppe vid museet. Men på väg dit sprang vi på en himla massa vägbyggen och det förtog en bit av promenaden.

Efter det kulturella inslaget var vi ute och åt. Vi lyckades nog att välja Härnösands populäraste "hak" för där var fullt när vi gick vid halv-sju-tiden. På väg tillbaka till vandrarhemmet blev vi uppraggade av en lokal gosse som var så efterhängsen att vi var tvugna att smita runt hörnet av ett hus och gömma oss när han blev upptagen av några som frågade efter vägen till McDonalds. Puh, det var längesedan det hände. Men det är inget jag saknar.

Jag har shoppat presenter till barnen och jag måste erkänna att NU längtar jag hem. Det känns fysiskt i hela kroppen. Men jag var ju entusiastiskt när jag bokade biljetter och valde det senat tåget hem imorgon. Det känns helt fel just nu. Min nya bekantskap ska åka nattåget hem nu ikväll, men det var inget bra val heller för det är en lång väntan mellan tågbyten så hon får inte komma på liggvagnen förrän vid midnatt.

Nåja, jag ska ägna kvällen åt Oldsberg och Här är ditt liv. Sedan har jag massor av böcker att läsa och efter det önskar jag mig ostörd sömn. Det hade jag INTE natten som gick. Nattlivet i Härnösand visade sig väldigt livligt. I varje fall nedanför mitt fönster. Jag fick proppa in mp3:n för att kunna somna och det blev lite ryckigt. Men nu är jag trött och jag har köpt riktiga öronproppar så jag hoppas på bättre tur i natt!

Inga kommentarer: