16 mars, 2010

Köttbullar och konst

På skrivkursen igår fick vi träffa bilderboksförfattaren och illustratören Sara Gimbergsson. Det var intressant att höra hennes resa, hur hon jobbar och de "regler" som finns kring bilderböcker. Jag pendlar upp och ner i åldrarna när jag skriver. Just bilderböcker har jag inte tänkt på eftersom jag inte kan illustrera själv. Men det måste man ju faktiskt inte göra.

Malin har glada dagar på dagis. Just nu äter och sover hon ovanligt bra. Men det vågar man knappt säga för då ändrar det sig - peppar peppar! De senaste nätterna har hon sovit natten igenom men en av oss vuxna har ändå sovit på övervåningen för det är så jobbigt att gå upp för trappan OM hon vaknar.

Idag hade de pratat om vad barnen tycker bäst om att äta på förskolan och då hade Malin sagt "köttbullar". Och hon sa verkligen det, även om andra barn pratade om glass och kakor. Inte för att jag har tvivlat på att hon har vilja ;) men det känns skönt att höra att hon var med i resonemanget och inte bara hängde på.

Här är en annan tjej som inte bara hänger på. Momoko målar porträtt av svenska kungar och just nu hänger hennes bilder på Livrustkammaren på Stockholms slott. Tv-programmet heter Sverige och inslaget om Momoko kommer 22 minuter in i filmen.

Inga kommentarer: