08 oktober, 2009

Get It Down 31 for 21, dag 8

På onsdagar går jag en kurs i kreativt skrivande. Det är jätteroligt, men jag kommer hem sent efter kursen och därför var jag inte kreativ på bloggen igår ...

Den extra kromosomen som ger Downs syndrom påverkar personen som fått den på lite olika sätt. Bland annat utvecklas man långsammare och behöver extra stöd och hjälp för att utveckla olika färdigheter, exempelvis språket. Men den där extra kromosomen påverkar även andra saker - som den motoriska utvecklingen. Malin fyller 3 år om en månad och det är först under den senaste månaden som hon börjat välja att gå framför att krypa eller springa fyrfota. Hon är varken tidig eller sen med just detta. Hon har kompisar som började gå vid 2 och andra som väntade tills de var 5 år. Alla barn utvecklas i olika takt, så även barn med Downs syndrom!

Något som sällan påverkas av den extra kromosomen är känslolivet. Det kan vara därför som personer med DS fördomsfullt kallas för glada och kramiga. Nu är ju Malin både glad och kramig. Men även sur och tvär ...

Idag har Malin varit med förskolan på bio. Jag var lite tveksam till hur hon skulle reagera på detta - brorsan blev lite rädd första gången på bio. Men det blev inte Malin, däremot var hon lite tveksam till bussfärden men det gick över till hemvägen.

Nu ska jag bada båda barnen och alla deras kromosomer! ;)

Inga kommentarer: