06 oktober, 2009

Get It Down 31 for 21, dag 6

När jag var på näverksträffen i Stockholm berättade två kvinnor om sin resa till Dublin och den internationella konferensen för Downs syndrom som hölls där tidigare i år. Det var flera saker som var intressanta i föreläsningen men jag tänker speciellt på en sak. Det var en läkare som berättade om "mental friskvård" för utvecklingsstörda och berörde bland annat "selftalk", dvs att prata för sig själv.

Det är vanligt bland personer med Downs syndrom. Och det är en bra företeelse. När man pratar för sig själv planerar man och resonerar och lär sig att komma fram till slutsatser själv. Och är man rädd att det ser dumt ut är det ju bara att stoppa en snäcka i örat!

Men till saken, det är ingen som sagt till mig att det är vanligt att personer med DS pratar för sig själv. Jag vet att alla är olika och att det är viktigt inte generalisera bara för att man är född med samma diagnos. Men det är ju inte farligt att säga vad som kan komma, i varje fall inte om föräldrarna frågar.

Jag ska berätta mer om den här föreläsningen en annan dag ... bland annat kan jag beröra att det finns en uppfattning om att Sverige är den sista kommuniststaten i fråga om skola för funktionshindrade!

Inga kommentarer: