11 juli, 2009

Tatueraren i Tingsryd

Nu är vi i Smålands djupa skogar; Tingsryd närmare bestämt. Vi kom hit från Höör igår. Vår vistelse i Höör blev kortare än beräknat. Campingen levde inte upp till våra förväntningar så även om vi tänkt utflykta mycket flyttade vi på oss efter 4 nätter. Men vi hann med att utflykta ändå. Till exempel besökte vi Bosjökloster. Fantastiskt ställe, vacker byggnad, underbar trädgård, lekplats och ... kaninungar. Vi fick åka tillbaka två gånger - tur att vi fick årskort när vi löste entré! Barnen - mest storebror - var överförjusta i de söta ungarna och kunde inte få nog.

En annan dag åkte vi till Lund. Det är en stad jag gillar och åker gärna dit igen. Historiens vingslag och pittoreska gränder. Vi hade lunchpicknick i Botaniska och fick njuta av tusentals vackra blommor och ståtliga träd.

Största sensationen på campingen var när en eskader av 16 husvagnar med Holland som hemdestination körde in och radade upp sig framför oss.

I ösregn lämnade vi Höör och körde till Tingsryd. Egentligen hade vi tänkt att vända åt väst igen, men efter kontakt med en kompisfamilj som är ute så styr vi österut för att träffa dem i Karlskronatrakten i nästa vecka. Så nu är vi i Småland, premiär för alla i familjen. Vi bor på en bra camping som ligger precis vid sjön. Fina promenadslingor, bra lekplats, trevlig restaurang - där vi faktiskt unnade oss lunch idag! Men nu märks det att vi har gått in i högsäsongen, det blir fullt på campingen när kvällen kommer.

Idag åkte storebror och pappa till bilkyrkogården som ligger en bit härifrån. Den är tydligen känd ... en massa gamla skrotbilar står och rostar sönder i skogen och har blivit ett turistmål. Så kan det gå. Malin och jag stannade hemma och jag tog en skogspromenad med henne i vagnen när det var dags för middagsslummer. Sedan fick vi faktiskt till en träningsstund! I morgon är vårt mål att paddla kanot med barnen. Det finns uthyrning här på campingen så vi hoppas på ok väder.

Dagens anekdot på campingen ... vi tror att vi bor granne med Tabitas brorsa (den tatuerande trash-mamman i Mia och Klara). Mitt på dagen drog grannarna fram en mängd pärmar med tatueringsmotiv, fler folk samlades och jovisst, en kille fick en tatuering gjord. Godnatt!