10 januari, 2009

Piratkalas med skattjakt

Idag var det dags: Piratkalas för den nyblivne 5-åringen. Vi hade lånat en lokal där det är förskola i vanliga fall. Kanonbra! Gott om plats, nya leksaker och bra kök att steka hamburgare i. Piraten själv var lite spänd inför händelsen men väldigt sugen (nya ordet!) på kalas. Vi pyntade lokalen med piratballonger, piratservetter och piratflaggor. Till slut kom piratgänget ... Jag är så himla nöjd. Allt förflöt fint och kidsen hade jätteroligt. Bara en tårutgutelse, men det får man räkna med. Vi körde några organiserade lekar: "boll på sked-stafett" och "sätt dödskallen på piraten" och "viskleken". Barnen är stora nu - det funkar med lekar. De samarbetar och hejar på varandra. Kul att se! Kalaset avslutades med skattjakt där flera flaskposter ledde oss fram till en silvergnistrande kista (ikeas flyttkartong klädd i folie) med det ädlaste som finns i en femårings liv - godiset!

Efter kalaset hjälptes sonen och jag åt att städa och även det löpte på väl. Far i huset hade fått åka hem med Malin och lägga henne - hon är bara en minipirat än så länge och orkar inte vara med på alla strapatser. Även om storebror faktiskt var väldigt mån om att lillasyster skulle vara med på kalaset. Han är så fin mot henne!

När vi var klara med detta och kom hem igen var jag dödstrött ... Vi föräldrar spänner oss nog en del inför dylika händelser. Vi vill så väl, vi vill så gärna att det ska bli bra, så vi anstränger oss till max. Efteråt rinner krafterna ur ... Sedan är man ju inte riktigt van vid att umgås med 10 fyra-fem-åringar heller ...! Jag tog en lutare medan sonen och fadern byggde ihop en av de nya legomodellerna. Malin fick roa sig med teckensånger på dvd.

Efter läggning har jag slappat med ett glas vitt framför "Stjärnorna på slottet". Det var Jonas Gardells dag. Underhållande. Nu har jag skrapat ihop mina sista krafter och satt en deg. Det ska bli kalljästa frallor till vår brunch imorgon. Vi får tidigt besök av en kompis till mig med sambo. De bor i Stockholm så vi ses, typ aldrig.

Inga kommentarer: