25 september, 2012

Skolbarn

Två dagar, två möten i skolan. Det ena var storebrors utvecklingssamtal. Intressant att prata med hans nya lärare. Eftersom storebror går själv till sitt klassarum när man (oftast maken!) lämnar Malin, har jag faktiskt inte träffat henne alls. Storebror gillar inte den här typen av möten, han tycker inte om att prata om sig själv. Men jag tyckte att det kändes bra. Nu vet jag i varje fall hur de sitter i klassrummet, att storebror tillhör gruppen som ska hålla snyggt på golvet och att de just nu jobbar med rymden. Vad jag redan märkt är att de hårdsatsar på lästräning i början av andra klass med läsprojekt och läsläxa varje vecka. Just läsningen går bra för storebror. Riktigt bra faktiskt. Det är häftigt att se honom plocka upp böcker och sitta och läsa för sig själv.

En som inte läser själv är Malin. Och det behöver man ju inte kunna i småettan heller. Men det går bra för henne. Jag hade möte med elevassistenten idag och lämnade över en del träningsmaterial. Visst tar det längre tid för Malin att förstå övningarna och hon behöver höra dem och försöka många gånger. Men hon vill verkligen! Och hon ställer sig på led när de ska gå in på morgonen, lämnar kontaktboken och hänger upp sin ryggsäck på stolen, sitter med och lyssnar, tvekar inte att försöka, hämtar maten själv, säger "tack" när hon har ätit, tar på sig kläderna med lite hjälp och går ut på gården och hittar på något att leka - själv eller i sällskap. Det känns underbart! Dessutom går hon på toa däremellan och oftast oftast lyckas även det.

Fina skolbarn, måste jag säga!

Inga kommentarer: