31 maj, 2012

Sommarfest

Igår avslutade vi en epok i våra liv. Vi var på den sista sommarfesten på förskolan någonsin! Upplägget var som vanligt: tipspromenad, medhavd fika, uppträdande av barnen och megalotteri. Malin ville först inte vara med och sjunga, men när jag ställde mig bakom sjöng hon som bara den. Hon kunde alla texter riktigt bra! Och de sjöng allt från "Jag hamrar och spikar" och "Idas sommarvisa" till Sean Banans "Kingen" (utan svordom!). Sedan blev skolbarnen traditionsenligt avtackade med smultronplanta och en foto-CD från fyra år av förskola. Pedagogerna hade plockat ut egenskaper ur barnens namn och MALIN beskrevs som Mysig Artig Lurig kramIg Nyfiken. Det stämmer ju bra!

Även om skillnaden mellan vår yngsta och de övriga 06-orna är slående vid ett sådant här tillfälle är det ändå dags att lämna förskolans trygga famn. Och det känns faktiskt okej. Läskigt, men okej. Som det ser ut i dagsläget har förutsättningarna fallit på plats och nu får vi åka med på den här resan. Jag kan låta kaxig idag, men visst vet jag att det stundtals kan bli tufft. Enligt statistiken tillhör skolstarten en av de största utmaningarna för familjer där ett barn har en funktionsnedsättning. I det här fallet tror jag inte att statistiken ljuger. Det känns i varje fall väldigt bra att elevassistenten går bredvid på förskolan de här fyra veckorna. Det verkar som om hon och Malin kommer bra överens och Malin känns trygg i hennes sällskap.

Här kommer några bilder från sommarfesten. Som vanligt blir det en hel del "sudd" på bilderna eftersom jag inte vill publicera ansiktena på andras barn.





Inga kommentarer: