03 maj, 2012

Huset där humlorna bor

Jag har blivit booked igen och har provläst Stefan Castas bok Huset där humlorna bor. Boken ges ut på Opal förlag. Det är en kapitelbok som, enligt rekomendation, vänder sig till barn i åldern 8-11 år. Boken handlar om Myra Johanna som är en tjej med stor fantasi. Hon möter Humlekungen och hjälper honom att bygga om Jungfruhuset till en gigantisk humlekupa. Berättelsen balanserar mellan verklighet och magi och det är omöjligt att reda ut vad som händer "på riktigt" och vad som är Myras fantasier.

Jag älskar Stefan Castas sätt att skriva, de målande bilderna och det poetiska, lite melankoliska språket. Och jag gillar verkligen att läsa den här boken. Men den föll inte alls min 8-åring i smaken. För lite spänning ansåg han. Och med tanke på de senaste veckornas lättläst-tema vill jag påstå att boken kräver en del av sin läsare.

Inga kommentarer: