16 mars, 2012

Om De rätt barnet

Vi tittade på Det rätta barnet igår. Det var fint. Och det var jobbigt. Och det var igenkännande. Och det var sorgligt. Och det var skratt. Kanske lite mindre glädje än jag hade förväntat mig, men kärleksfullt ändå. Det var en ärlig berättelse om två familjers reaktioner på något oväntat. Jag blev imponerad över att de vågade visa upp en så naken bild av sina känslor. Men vad jag kände igen mycket... Jag var också avundsjuk på de mammor som hade nyfödingar med knixiga ben i sina plastbaljor på BB. Och jag känner ofta stress över att Malin måste tränas NU för att klara sig så bra som möjligt SEDAN.

Filmen har väckt väldigt olika reaktioner i "Downs-världen". Många tycker att den bara visade de negativa sidorna av att ha ett barn som är annorlunda. Det är också många som inte alls känner igen sig i de här familjernas frågeställningar. Jag visste att det inte skulle bli en "reklamfilm för Downs" och jag tror faktiskt att filmen just av den anledningen tas på större allvar. Reaktionerna, diskussionerna och den efterföljande debatten tyder på det. I varje fall hitintills. Reaktionerna rör synen på människovärdet, vilket ställs på sin spets när en dansk överläkare på fullt allvar i filmen konstaterar att "det är bra om inga barn med Downs syndrom föds för de kostar samhället så mycket pengar". Läs den här ledaren på DN.se från idag.

I nästa vecka firas Internationella Downs syndrom-dagen (World Down Syndrom Day) i hela världen. Och för första gången har FN utsett 21 mars till en "officiell" dag. Även om dagen tidigare firats utan FN:s välsignelse ger detta lite extra status och uppmärksamhet. Det är därför dagen firas, för att sprida kunskap och ge uppmärksamhet åt personer med Downs syndrom. Då är det viktigt att lyfta fram allas olika verkligheter. Malin och jag bidrar genom att finnas med i en artikel i Hallands Nyheter. De var här och gjorde intervjun igår. Malin var stormförtjust och gjorde snabbt fotografen till sin bästa lekkompis. Reportaget kommer att innehålla ömsom vin, ömsom vatten. Så som vi tycker att livet med Downs är!

Inga kommentarer: