23 februari, 2012

The Famous Swedish Project

Veckan rusar på i hundraåttio och jag har egentligen massor att skriva om. Men jag nöjer mig med att tipsa om föreställningen jag såg igår. Play Teaterkonst spelar The Famous Swedish Project i den gamla nedlagda matbutiken vid Prästgårdsängen, i Örgryte, Göteborg. Det är en häftig föreställning som blandar musik, film och traditionell teater.

Det handlar om en arbetsplats där medarbetarna nyligen gått en kurs i grupputveckling. Och allting dras naturligtvis till ytterligheter. Hela lokalen används som scen. De hänger draperier för väggarna och på golvet ligger en stor heltäckningsmatta. Mitt i rummet står ett gäng skrivbord uppställda på rad. Vi som publik hälsas välkomna som om vi ska på ett studiebesök och vi får slå oss ner på pinnstolar längs med ena väggen. Det är mycket humor i föreställningen, blandat med en del djup. Och visst känns karaktärerna igen från det egna kontoret ;-)

Inga kommentarer: