12 januari, 2012

Sista sucken på studierna

Tidigare i veckan lämnade jag in min sista uppgift till kursen "Att skriva barnlitteratur". Det är manus till två läsa-lätt-böcker. Den ena ska jag satsa vidare på och skicka in efter en del omarbetning. Jag tror nämligen att responsen blir att den bör kortas lite.

Nu har jag slutuppgiften i kursen "Sociala medier" kvar och den ska levereras senast söndag. Jag är inte på långa vägar klar, men jag har i varje fall ett spår ...

Jag har bestämt mig för att inte plugga alls i vår. Jag hade sökt fortsättningen på min nuvarande skrivkurs, men i mellandagarna lämnade jag min plats till förfogande. I ärlighetens namn är jag inte riktigt nöjd med kursen och anledningen att jag sökte fortsättningen var att kurser sporrar mig att skriva. Men jag får erkänna att under november-december var det tufft att få ihop jobb, studier och familj. Det funkar så länge inget "extra" händer, men blir någon sjuk eller något annat behöver uppmärksamhet, då blir det för mycket.

I vår vet jag att förberedelserna inför Malins skolstart kommer kräva tid och jag vill fokusera på det. Dessutom väntar någon form av förändring på jobbet. Men jag hoppas ändå att jag kommer att ha självdiciplin nog att fortsätta att jobba med mina manus. En liten bit i taget...

Jag tror faktiskt inte att det är sista sucken som student för mig. Jag har tagit reda på hur jag kan plocka ihop mina olika kurser till en högskoleexamen. Det som krävs nu är 60 hp i ett basämne. Och för att matcha mina färdiga kurser skulle svenska, litteraturvetenskap eller media- och kommunikation kunna funka som bas. Där skulle jag nog välja svenska. Dels är jag språknörd, dels är svenska är gångbart i många sammanhang. Men om jag ska ta tag i detta vill jag jobba halvtid under ett år och det är inte aktuellt just nu.

Inga kommentarer: