22 januari, 2012

Äntligen snölek!

Snön som föll igår ligger kvar! Härligt - tycker alla i vår familj. Men kanske allra härligast för storebror som med sorg i rösten sagt så många gånger: det blir nog ingen vinter i år. Och det är väl ingen vinter om man jämför med förra året. Men det finns i varje fall tillräckligt med snö för att glida på surfplattorna som jultomten kom med. Solen har även förärat oss med ett besök och lockade till fika på altanen.





Annat som hänt idag är att jag testat ett nytt brödrecept: Brödbullar med baljväxter. Himmelskt goda! Receptet är lite luddigt när det gäller vattenmängden, men jag antog att det skulle vara 7 dl vatten totalt, varav jag använde hälften när jag mixade ihop bönorna/ärtorna och tillsatte resten när jag ljummade vätskan. Jag använde kikärtor och det krävdes lite mer vetemjöl än receptet angav. Sedan valde jag att baka ut 18 bullar istället för 12, det blev lagom storlek för oss.

Inga kommentarer: