02 september, 2011

Blivande författare

Sitter själv i min stuga i Vimmerby. Det känns ensamt. Och skönt! När jag drar iväg utan familjen känns det som om jag är på rymmen. Då är man borta för sällan, eller? Men vilken dag! Jag har kört tvärs ett underbart Sverige i sensommar/tidighöst-sol. Njöt i fulla drag av kaffekoppen även om jag satt på en rätt trist rastplats och drack den. Väl framme blev det ett kärt återseende med min gamla kurskompis från en annan av mina skrivarkurser. Jag har även träffat många andra nya trevliga bekantskaper. Det går lätt att prata när man har ett stort gemensamt intresse.

Vi har haft två väldigt olika "föreläsningar" idag. Den ena stod Solveig Olsson-Hultgren för och hon berättade om sin resa till författaryrket. Den andra var egentligen en företagspresentation och jakt efter författare till ett barnbokskoncept. Mycket kommersiellt men intressant på sitt sätt!

Det känns väldigt märkligt att bli tilltalad som "blivande författare". Jo, jo, det blir vi faktiskt här! Jag måste slänga Jante av axeln och börja tro på mig själv. Jag har faktiskt fått plats på den här kursen genom mina texter.

Dagen avslutades med en gemensam middag, som universitetet stod för. Mycket trevligt! Förresten nämner VD:n för Astrid Lindgrens Näs vår kurs i sin blogg idag. Och ja, jag står längst fram på fotot ... Hanssons blogg.

Inga kommentarer: