20 maj, 2011

Språknörd

Det bor en språknörd och kulturtant i mig ... om någon missat det. Jag tivdes som fisken i vattnet på Språkforum. Det var fantastiskt att se/höra Bob Hansson live, han är precis som man tror (i varje fall på scen). Sedan var det intressant att lyssna till olika språkforskare, bland annat en kvinna som jämförde ungdomars och pensionärers språk på nätet. För att inte tala om Språkrådet! Vilket ställe - där skulle jag vilja jobba. Snacka språknörderi. Gräva sig ner i språkregler och anledningar till varför språket förändras. Det grämer mig verkligen att så många roliga arbetsplatser ligger i Stockholm.

Sedan skulle jag kunna gå omkring på Söder hur länge som helst. Varje paus rusade jag ut för att plöja genom Mariatorgets mysiga affärer. Köpte bland annat Malte Perssons sonetter inspirerade av Stockholms tunnelbana.

Men visst är det skönt att komma hem. Barnen hade längtat, även storebror! Det är nog bra att vara bort lite ibland.

Inga kommentarer: