31 augusti, 2010

Förkylning, studentliv, höstskor & ett nymålat hus

Veckan har fört med sig höstens första förkylning till familjen. Hittills är det pappan och Malin som varit hemma från jobb och förskola. Men båda ska gå imorgon. Själv har jag ramlat och stukat foten ganska illa. Det hände igår när jag var ute och sprang. Jag kan med stolthelt säga att jag har sprungit 1-2 (oftast 2!) gånger per vecka sedan midsommar och har faktiskt fått upp en ganska god kondition. I varje fall om man jämför med min tidigare status! Men gårdagens fall innebär att jag måste vila ett tag och det det känns lika illa som foten gör ont. Fan!

Imorgon börjar mitt nya liv. Mitt liv som halvtidsarbetande och halvtidsstuderande. Jag blir verkligen en dubbelarbetande morsa. Det känns konstigt, men roligt! Och lite läskigt. Det är främst ekonomin jag oroar mig för. Jag tror nog att vi ska få ihop logistiken. Och att jag ska få ihop jobb och studier förutsätter jag. Kaxigt, jag vet!

Vilken kurs blev det nu då? Jo, jag ska läsa Kreativt skrivande, barn och ungdom, 30 poäng på distans. Det är inte en ren skrivkurs utan det ingår mycket litteraturstudier och läsande av barn- och ungdomsböcker för att sedan kunna diskutera, jämföra och analysera.

Jag ska åka till Härnösand på uppstartsmöte på torsdag och blir borta till söndagkväll. Bara det är ett litet äventyr! Efter denna träff är det ett avslutningsmöte i maj nästa år. Tur är det för man kan ju knappast tala om pendlingsavstånd när det tar 8 timmar med tåg.

Idag har vi haft skoköpardag. Vi gjorde det igen ... tog med båda barnen till affären. Men det gick faktiskt väldigt mycket bättre nu än i våras. Malin sysselsatte sig med att flytta skor medan storebror provade. Det visade sig nämligen att Malin fortfarande kan ha sina höstskor. Hon har alltså vuxit på längden, men inte på fötterna.

Som avslutning kan jag berätta att vårt hus är nymålat. Rött och grannt blev det, ser ut som nytt faktiskt.

Inga kommentarer: