18 februari, 2010

Snö och sommarplaner

Det snöar igen ...! Ärligt talat, jag börjar tro att det faktiskt inte varit så mycket snö under så lång period här någonsin. Och samtidigt som snön vräker ner börjar vi planera sommaren.

Jo, redan nu får vi tänka igenom hur semestern ska läggas och kombineras med dagisstängning och skolstart. Nytt för oss - skolstarten! Vi var på möte kring hur nuvarande dagisgrupp ska delas upp i nya klasser till hösten. Här hos oss går man i F-2-klass. Det vill säga 6-8-åringar i samma klass. Tilltalar mig inte! Sedan är det en stor skola med ca 1500 barn från förskoleklass upp till nian. Känns sådär. Hela tanken är skrämmande!

Och varför väljer vi då inte en annan skola, frågar du dig? Det är naturligtvis för att detta är vårt närområdes skola, det är där barnen som bor här går. Det skulle inte heller kännas bra att rycka upp storebror från den trygghet som i varje fall några kända ansikten ger. Vi håller tummarna och hoppar! Det är nog jobbigare för oss föräldrar än för sonen. Men jag tänker ju naturligtvis även på Malins kommande skolstart.

Sedan gäller det sommarens aktiviteter ... vi ville åka på teckenläger även i år och gjorde en anmälan till Svenska Downföreningens läger vecka 29. Det var just den veckan som passade Malin i ålder. Men nu har vi pratat igenom det hela och varken tidpunkten eller platsen (Västanvik, Dalarna) tilltalar oss. Hela semestern skulle bli uppstyrd efter detta. Jag vet faktiskt inte om vi fick plats heller för det är redan fullt och vi har inte fått något meddelande, men hursom - vi skippar det och hoppas på Ljungskile nästa år!

2 kommentarer:

Linda sa...

Åldersblandadeklasser gör det lättare att flytta upp eller gå om en årskurs. Det kan vara jättebra.

Om vår skola hade varit en f-9 skola hade jag inte behövt oroa mig så över högstadiet, som det är nu måste barnen dessutom byta ORT inför åk 7.

Ann-Charlotte sa...

Det ska väl ordna sig men jag är inte inne i denna värld ännu. Jag lever kvar i tiden då jag började på denna skola och det var en 1-6-skola med 3 klasser i varje årskull. Max 20 barn i varje klass. Då hade man lite mer överblick :-)

Men jag hade faktiskt föredragit att låta barnen byta skola inför högstadiet, men är det till en annan ort är ju läget annorlunda.

Ann-Charlotte