27 september, 2009

Träningsplanering & helg

Håller jag på att tröttna på bloggandet? Nu har det nästan gått en vecka igen. Jag som precis har börjat en kurs i "kreativt skrivande" borde inte sluta med det mest kreativa jag faktiskt håller igång. Nåja, vi har varit sjuka, dottern och jag. Feber. Nu är vi på banan igen men tyvärr missade Malin ännu ett 3-års kalas på grund av virus. Det är så trist!

Idag städade vi huset när vår avlösare hade hand om Malin. Det var inte så inspirerande - men väldigt välbehövligt. Sedan har jag varit och provat skor med storebror. Vi köpte faktiskt inte något - men nu har jag bilden klar för mig så skorna ska inhandlas imorgon.

I förra veckan satte vi ihop ett nytt träningsprogram för Malin på förskolan. Träningen har flutit på så bra att pedagogerna ville gå vidare med nya punkter lite snabbare denna gång. Nu blir det:
: v-ljud.
: två-ordsmeningar med "springa" som verb.
: ordsparbössorna, alla tre formerna.
: kategorisnurra och kateboribok med djur i skogen.
: fortsätta sortera färger, stor och liten.
: öva samtal med en bok som stöd.

Vi märker att Malin samtalar mer. Hon svarar inte bara på frågor, utan kommer med egna initiativ. Till exempel berättar hon vad hon tänker göra när hon kommer ut eller så säger hon att hon vill gå upp till sitt rum för att leka med tåg. Härligt!

En annan bra grej är att förskolan fått beviljat en peng för fortbildning i Karlstadmodellen. Det innebär att vi kan boka in två tillfällen med handledning för att se att vi är på rätt väg och få tips på ytterligare variation av övningarna.

Inga kommentarer: