21 juli, 2009

Borta bra

Nu är vi hemma igen, efter 21 dygn i husvagnen. Vilka härliga dagar! Vi trivs verkligen med husvagnslivet. Vi kan ta oss runt och titta på nya saker eller bara slappa på en strand. Väder, lust och infall styr. Årets tur såg ut såhär:

Ugglarp, Falkenberg 6 nätter.
Jägersbo, Höör 4 nätter.
Tingsryd 5 nätter.
Sturkö, Karlskrona 5 nätter.
Osby 1 natt.

Vi körde alltså mot Karlskrona efter Tingsryd. Vi skulle träffa våra vänner från Alingsås på en camping centralt belägen i Karlskrona. Men nu märktes det att högsäsongen är här och vi fick ingen plats. Efter rundringning till tre andra campingar fick vi till slut två platser på Sturkö camping, utanför Karlskrona. Kanonfin camping - nästan tur att vi inte fick plats på den första! Här låg vi precis vid stranden och campingen var verkligen mysig.

Vi hade några fina stranddagar innan vädret blev lite sämre. Då tog vi en tur in till Karlskrona city och gick på Marinmuseet. Verkligen bra museum, vi blev kvar där hela dagen. Där visas svenska flottans historia, på ett mycket smakfullt sätt. Jag är väl inte jätteintresserad av detta men det var så snyggt uppbyggt att även jag fastnade. För att inte tala om hur mycket storebror fastnade på en av militärbåtarna som låg förtöjda i anslutning till utställningarna. Dessutom var det bra aktiviteter för barnen inne på museet. Exempelvis gjorde Storebror och jag en båt och ett sjömärke i pysselrummet.

Det fanns även mycket aktiviteter på campingen; tipspromenad, allsång, dans ... jo, visst vi körde hela Svensson-upplägget! Och hade verkligen jättekul med våra husvagnskompisar. En kväll åt vi middag på campingens restaurang. Bra mat och en avslappnad miljö ute i trädgården. Barnvänligt!

Efter fem nätter körde vi och Alingsåsvännerna åt skilda håll. Nu drog vi oss hemåt, men först med siktet inställt på Lekoseum i Osby. Det är Brios museum med leksaker från då och nu. Dessutom finns en leksaksbutik med bland annat utgående varor och andrasortering. Barnen älskade museet, speciellt Malin faktiskt. Det fanns jättelånga tågbanor uppbyggda på bord i lagom höjd där barnen kunde leka fritt. Vi höll på att aldrig få henne därifrån. Storebror var oxå imponerad och blev nästan andlös när han FICK en hel påse med tärningar av en dam som jobbade med utställningen. Tärningssamlingen tripplades i ett slag!

Osby camping var enkel men låg charmigt vid en sjö och ett friluftsområde. Tyvärr bjöd Osby på en del regn ... men när vi sista kvällen summerade vår campingsommar kunde vi konstatera att vi endast använt regnkläderna vid fyra tillfällen och att jeansen bara varit framme en dag! Helt ok väder, med andra ord.