11 februari, 2009

Alla är olika

Efter två stentuffa nätter med Malins koppor och storebrors värk efter stelkrampsprutan har vi faktiskt sovit. Tyvärr är vi trötta och håglösa ändå för nu börjar denna sjukperiod ta på både krafter och humör hos alla! Men jag tror att det är på väg att vända ... storebror ska till dagis imorgon i varje fall.

Vi var på 5-års kontroll med storebror i förrgår (därav stelkrampsprutan) och då fick vi ett frågeformulär rörande hans utveckling: Hur uppfattar du att ditt barn kan olika saker i jämförelse med jämnåriga barn? Tidigare, lika eller senare? Denna fråga ställdes ihop med olika påståenden kring grovmotorik, finmotorik, språk etc.

Ja, vad säger man? I vår familj är vi inte mycket för att jämföra med andra barn, vi lever efter andra förutsättningar och det är väldigt tydligt att alla barn är olika. Du kanske tycker att det låter äppelkäckt ... jo, det gör det väl. Klart att jag förstår meningen med frågorna, klart att jag är mån om båda barnens utveckling och självklart jämför jag ibland. Men jag försöker faktiskt att låta bli, så långt det är möjligt.

Och storebrors fråga efter besöket kändes befogad: - Varför ville doktorn egentligen veta om jag kan klippa en cirkel?

Inga kommentarer: