25 december, 2008

Julfrid 1

Nu har vi firat julafton i två dagar. Traditionen bjuder julafton med grannarna (min far och min bror) redan den 23:e. Vi har alltid firat den 23:e i vår familj eftersom det var min farfars födelsedag. De senaste åren har inneburit mycket stress eftersom vi har haft farmor som varit dement och min funktionshindrade faster har blivit ganska "skraltig" i kroppen. Nu lever inte farmor längre och vi tänkte helt enkelt om kring min faster. På förmiddagen åkte vi till hennes gruppboende och hade med oss julmat och julklappar och firade där. Det blev det bästa firande på många år. Hon var trygg och harmonisk på hemmaplan och fick vara "värdinna" även om vi hade med oss maten. Kanonbra!

På kvällen firade vi hemma hos min far och då var det fullt ståhej med ungar, hundar och tomte. Men även det firandet blev mer stressfritt än på länge eftersom vi inte behövde tänka på min fasters speciella behov.

Inga kommentarer: