22 augusti, 2012

Skolstart och TV-tips

Och så var det dags för dagen D. Eller dagen S som i "skolstart". Jag lämnade storebror vid sitt klassrum och slogs av hur stor han har blivit, både till längd och mognad. Det är inga små barn som börjar 2:an! Hans klass är nybildad och de 28 barnen kommer från tre andra klasser. Som du hör är klasserna inte heller små!

När jag lämnade skolan var jag rörd av stolthet över att ha kommit så långt i föräldraskapet, men också rörd av oro över hur det ska gå för barnen i framtiden. Att jag passerade min mammas grav på väg till bilen spelade säkert roll för sinnesstämningen.

Pappan följde med Malin till hennes upprop. Han fick stanna kvar där ganska länge innan det var okej att lämna. Men när han väl gick var det utan Malins tårar. Och det var faktiskt inte bara hennes pappa som behövde stanna kvar. Det ÄR stort att börja skolan för många barn! Tänk själv, första dagen på nytt jobb: ny lokal, nya medarbetare och nya chefer.

Det jag fått berättat för mig känns helt okej och till och med bra. Även om Malin inte kunde sitta stilla hela tiden så var hon delaktig, svarade på frågor och briljerade faktiskt i en lek. Självklart är hon en udda fågel för många av barnen eftersom de aldrig träffat henne förut, men det vore ju nästan konstigt annars. Hon blev väldigt trött emellanåt, men det funkade ändå att tillbringa eftermiddagen fram till klockan 15 på fritids. Hon är tuffare än vi tror!

Idag sändes tredje och sista delen av serien Välkommen till vår vardag. Den här gången handlade det om några ungdomar och vuxna med Downs syndrom. Se den! Jag var rörd hela tiden. Det spelade nog in att jag såg en tjej som tog studenten - på samma dag som Malin började skolan! Sedan såg jag en 90-årig kvinna som berättade om hur hon kämpat för sin son och hur bra det ändå blivit. Vilken stark kvinna! Och vilken pigg 90-åring. Men märk väl, även om mycket förändrats sedan hennes son föddes, så kan inte heller dagens föräldrar till barn med funktionsnedsättningar ligga på latsidan.

Här hittar du programmet!

Inga kommentarer: