13 september, 2012

Föräldramöten

Det här är veckan för föräldramöten. I tisdags var det möte i Malins klass och idag i storebrors. På föräldramötet i tisdags höll jag en dragning om vad Downs syndrom är och hur vi jobbar extra med Malin. Jag brukar inte ha några bekymmer med att tala inför folk, men det här tillfället gjorde mig supernervös av någon anledning. Kanske var det den spända stämningen som ofta blir när många inte känner varandra eller att jag så gärna ville ge en rättvisande bild. Det gick okej ändå, även om jag kanske inte fick fram mina bästa formuleringar den här gången.

Efter mötet pratade jag kort med Malins elevassistent och lärare och det är en stor lättnad att höra hur bra det funkar!!! Malin är fokuserad och lyssnar på samlingarna och hon vill absolut arbeta med samma saker som de övriga barnen på lektionerna. Rutinerna funkar fint och det är få tillfällen då assistenten gått undan med Malin för att hon varit ofokuserad. Men nu ska vi dra igång "jobbarstunderna", det vill säga Malins en-till-en-träning, då hon faktiskt ska gå till ett eget rum och jobba med elevassistenten. Det är en fortsättning på språkträningen som vi jobbat med under hela förskoletiden och just nu är det fokus på språkljuden.

Men jag har haft fler möten ... Idag träffade jag resursen på fritids för att höra hur det funkar där och ta upp frågan om att filma Malin och resursen för min egen utbildning i Karlstadmodellen. Kort sagt, det fungerar bra på fritids också och resursen ville vara med på filmprojektet.

Det här är även veckan då jag fått det sorgliga beskedet att en viktig person från förr gått bort alldeles för tidig.

Inga kommentarer: