10 augusti, 2012

Inskolning på fritids

Igår började Malin på fritids. Jag var med under förmiddagen och när jag skulle gå blev hon arg för att hon trodde hon skulle behöva följa med mig hem. Det var ju positivt! Hon älskar att leka med alla nya leksaker, prata med barnen och vara på samma ställe som sin storebror. Men idag var hon ändå lite tveksam när vi kom dit. Det kan säkert hänga ihop med att hon var supertrött efter gårdagen, även om det var en kort dag. Hur som, det funkade fint när jag skulle gå och än så länge har ingen ringt.

Jag är egentligen inte oroad över hur fritids ska fungera. Det är en liten barnbrupp, tätt med engagerade pedagoger, fina lokaler och en inhägnad gård. Dessutom går storebror i gruppen och även om inte just de två kommer leka tillsammans, finns tryggheten där. Enda smolket är att den nya tecknande resurspersonen som ska jobba i gruppen inte börjar förrän i slutet av augusti. Men det finns en vikarie fram till dess.

Nu är det fritids hela nästa vecka, plus måndag-tisdag veckan därpå. Sedan är det dags för skolstarten! Det känns som en större puck. Bara det här att förklara för Malin att man både går i skolan OCH på fritids varje dag. Jag vet inte om hon förstår, men jag har underskattat henne förr!

Jag har varit på skolan och fotograferat både byggnader och några pedagoger som hade börjat jobba. Jag ska göra en bok om skolan och fritids som vi kan använda som förberedelse. Den boken kan hon även använda sedan när hon ska berätta för andra om sin nya vardag. På tal om böcker, igår gjorde jag en sommarbok med bilder från semestern. Den här gången beställde jag en fotobok direkt från framkallningen. Jag gjorde så för att spara tid, men jag vet inte om det gick så mycket snabbare än att klippa, klistra och laminera. Jag får inte med några tecken heller. Nåja, man får pröva sig fram.

Inga kommentarer: