19 juli, 2012

Husvagnstur 2012

Det går ju inte att sammanfatta en tre veckor lång husvagnssemester i ett blogginlägg. Men jag gör ett försök ;-)

Vi har haft det sååå bra! Vi trivs verkligen med husvagnslivet. Vi bor fint, vi väljer om vi lagar mat eller äter ute, alla sover bra (!), vi kan flytta på oss, vi kan vara iväg en länge tid - den här gången blev det 22 nätter i vagnen innan vi var hemma igen. Men vi börjar från början. Vi startade med att dra över till ostkusten, i hällande regn. Vi sov över i Oskarshamn innan det var dags att ta färjan till Gotland. När vi kom till "ön" körde vi direkt upp till Fårö och installerade oss på Sudersands camping. Åh, vad vi trivdes bra där! Inte nog med att vi hade strandlinjen rakt framför husvagnen, servicehuset var även sprillans nytt! Dessutom var det en skön stämning på campingen. Lite lagom lunkigt. Eftersom vi var där tidigt på säsongen var det inte speciellt mycket folk.

På Fårö tittade vi på mycket sten. Och det gillar hela familjen. Raukar, fossiler, havet, enbuskar, stenmurar, blommor - naturen är helt underbar! Jag förstår att Bergman kände inspirationen flöda när han var på Fårö. Och på tal om honom så var det faktiskt Bergmanveckan när vi var där och vi gjorde ett besök på Bergmancenter som håller på att byggas upp i Fårö gamla skola. För övrigt fikade vi gott på Fårö. Där ligger nämligen Sylvis döttrar - ett makalöst bageri!

Efter Fårö-vistelsen var det dags att dra ner till Klintehamn för att träffa goda vänner som fanns på "ön" samtidigt som oss. Där campade vi i en trevlig trädgård och servicehuset på Ekvägen var det minsann inget fel på heller ;-) Här passade vi på att fira en massa saker, som att de var precis 10 år sedan maken och jag träffades och att det var exakt 9 år sedan vårt hus blev klart! Det blev faktiskt kalas i dagarna två i Klintehamn eftersom vi fick nöjet att vara med på en liten trädgårdsfest där vi träffade flera "öbor".

Efter Klintehamnsbesöket kopplade vi på vagnen igen och drog österut till Ljugarns camping. Inte riktigt i samma klass som de båda tidigare, utan en ganska trist camping faktiskt. Men ett bra läge för utflykter och när vi väl tittade närmare på samhället och omgivningarna runt Ljugarn visade det sig vara väldigt fint även där! Som sagt, vi gjorde många utflykter och tittade på ännu mera vacker natur runt Östergarn och på Sudret. Jag lyckades även shoppa både fräck design och en vacker klänning. En av dagarna hade vi besök av vännerna från Klintehamn och en annan dag träffade vi en släkting. Mycket bra med mer eller mindre infödda guider!

Naturligtvis åkte vi även till Visby en dag. Men hur mysigt det än är där, så är vår familj inte riktigt i fasen "gå-på-stan-hela-dan". Efter botaniska trädgården, utsikten från Klinten, lunch och några affärer gick vi till museet. Där fanns mycket intressant att titta, testa och pyssla med och stora ytor att springa på.

Efter två veckor på Gotland var det dags att åka till fastlandet igen. Den här gången stannade vi två nätter i Oskarshamn och tog en snabb titt även på den staden. Sedan var det dags att träffa vänner i Eksjö. Det blev ett härligt återseende eftersom det var ett år sedan sist. Dessutom visade sig Eksjö vara en väldigt fin stad med en mycket trevlig camping. Vädret var väl sådär. Efter två dagar i Eksjö hade det regnat mer än under två veckor på Gotland. Men man kan ju inte få allt!

Efter fem nätter i Eksjö med kompisträffar, minigolf, löparrundor, fiske och turisttåg packade vi ner förtältet för sista gången den här semestern och drog hem till Vallda. Och allt kändes tomt! Nja, kanske inte riktigt så. Det var skönt att komma hem, men för mig försvann semesterkänslan illa kvickt. Jag ska ju dessutom gå in och jobba en vecka, i nästa vecka. Men innan dess har vi en helg som faktiskt spås bjuda på en hel del sol!

Och nu avlsutar jag detta gigantiskt långa inlägg med en ännu längre bildkavalkad från semestern. Det är mest Gotlandsbilder och jag har laddat upp dem ganska osorterat.