29 mars, 2012

En märklig debatt

Omställningen till sommartid tar på krafterna. Jag har varit supertrött hela veckan, så nu måste jag sova. Men jag ska först göra en kort reflektion angående förra veckans Debatt på SVT. Lite sent, jag vet!

Det blev en lika tokig blandning av ämnen den här gången, som för två år sedan. Och frågan kring Downs syndrom fick futtigt lite tid. Större delen av programmet ägnades nämligen åt en personlig konflikt mellan änkan som inte fick ta med sig sin bortgångne makens hund till begravningen och prästen i den aktuella kyrkan. Det är väl ingen debatt?!

Men sedan undrar jag faktiskt om man verkligen kan ha en debatt som frågar sig om det är bra eller dåligt att barn som min dotter inte kommer att födas i framtiden? Vad är det för frågeställning?! Det var nämligen det som programmet handlade om. Inte fosterdiagnostik i sig, utan just om Downs syndrom.

Mia och Kristina, som gjort filmen Det rätta barnet, fick mycket kortfattat framföra sina ståndpunkter och sedan ordkrigade två filosofer i frågan. Trots att ämnet är så allvarlig, kunde jag inte ta diskussionen på allvar. Den var helt enkelt FÖR overklig!

Och med det säger jag: Godnatt!

Inga kommentarer: