27 december, 2011

Prickigt läge

Julledighetens andra besök på vårdcentralen avklarat. Malin är inte sämre ... men prickigare! Hela ansiktet har blommat upp som värsta tonårsacnen. Tyvärr kunde varken doktor eller sköterska säga vad det kan vara, men vi har i varje fall uteslutit svinkoppor och scharlakansfeber. Gott så! Febern är borta, snoret kvarstår och vi varit ute på en välbehövlig promenad. Väderläget hos oss är soligt, blåsigt och alldeles för varmt för årstiden.

Jag har funderat på ett bittert julinlägg ... men besvikelser har en förmåga att lägga sig med tiden. Och det är ju tur! Jag kan bara säga att jag hade laddat för en festlig jul med mer matlagning och pynt än vanligt. Det var första gången vi skulle fira den 23:e hemma hos oss och jag ville verkligen att det skulle vara fint. Det blev det också. Maten var god, tomten var snäll och gästerna kändes nöjda. Men i och med fasters sjukdom, Malins kruppanfall och min egen astma var jag så trött och lättrörd att jag hade svårt att koppla av. Ett kvitto på det var när storebror sa att vårt lilla firande den 24:e var mysigare eftersom jag inte var så stressad då. Älskade lille storebror - så intuitiv!

Min mamma älskade julen och det är ju inte konstigt att jag förknippar just den här högtiden med henne. Men sedan vi "firade" vår sista jul med henne - på sjukhus - har mitt förhållande till julen varit aningen komplicerat. Och det sitter i, även om det är över 20 år sedan mamma dog.

Vad det gäller faster är hon kvar på sjukhuset. Storebror och jag var där och hälsade på den 25:e. Då var hon fakstiskt piggare än förväntat. Idag väntar nya undersökningar och sedan får vi se vad det blir för behandling. Men hon börjar bli gammal i kroppen, min lilla faster.

Nu längtar vi efter att pappa och storebror ska komma hem från Skåne. Både dottern och jag behöver bli lite avlösta från varandra.

Inga kommentarer: