02 december, 2011

Att skriva ...

Jag får skriva lite om att jag skriver ...

Jag hittade Riksteaterns manustävlingen NY TEXT! på nätet i somras någon gång. Jag skriver inte drama (ännu!), men tänkte att jag kunde väl chansa och skicka in ändå. Av informationen om tävlingen framgick att det inte var nödvändigt med scenanvisningar och repliker, utan man sökte texter och idéer som kan vidareutvecklas. Allting var väldigt hemligt. Manuset skulle vara onamnat och man skulle bifoga kontaktuppgifter i ett förslutet kuvert. Jag har inte funderat så mycket på tävlingen sedan jag skickade in och gissa om jag blev förvånad och GLAD när jag fick meddelandet om att min text gått vidare till "reading" i västra regionen.

Av de 500 manus som kom in till tävlingen har man valt ut 33 som går vidare i en finalomgång. De 33 texterna ska gallras ner till 10 som kommer att publiceras i en antologi och en (!) får ett stipendie på 50 000 kronor för att jobba vidare med sin text. Det dröjer tills i mars nästa år innan man vet vem som vinner så det är bara att hålla tummarna riktigt hårt i tre månader.

Men innan dess är det dags för "reading". På Lucia kommer de 7 texterna från västra Sverige att läsas upp av skådespelare under en kväll på Göteborgs Dramatiska Teater. Det känns häftigt, läskigt och totalt overkligt! Jag låter sällan någon läsa mina texter och att nu få höra en vilt främmande människa läsa min text inför andra vilt främmande människor ...

Och vad är det för text då? Det är en ungdomsnovell som heter Engångsligg. Och det är inte så mycket sex i den! Novellen handlar om en ung tjejs motstridiga känslor när hon går på fest, samtidigt som hennes mamma väntar på att dö. Jag skrev den under min förra kurs i kreativt skrivande.

För övrigt har det varit VAB i veckan ...

Inga kommentarer: