14 april, 2011

Träningsplanering och lekregler

Väldigt sporadiska blogguppdateringar för tillfället ...

Hade träningsplanering med pedagogerna på Malins förskola i förra veckan. Vi jobbar vidare med att försöka få Malin att känna igen ordbilder och att "skriva" meningar med ordkort istället för bildkort. Gomplattan känns för liten så vi har lagt undan den i väntan på ett nytt tandläkarbesök i början av maj. Just nu spelar vi ljudlotto istället. Sedan har jag fixat en bok med "påskord", så passande för årstiden! Den är "klippt och klistrad" så jag kan tyvärr inte återge en digital version.

Med ett visst stygn i mitt hjärta konstaterade vi att Malins jämnåriga förskolekompisars lek utvecklats mycket under våren. Det gör att Malin inte alltid hänger med i de osynliga "lekreglerna". Vi bestämde att Malin ska tillbringa lite mer lektid på småbarnsavdelningen, där hon själv kan utveckla sin lek bättre. Jag visste att det här stadiet troligvis skulle komma och det känns som en bra lösning. Men jag måste ändå säga att i en del lekar funkar det kanonbra med både jämnåriga och äldre barn på förskolan. Ett exempel är när de har uppträdande och mimar till musik från sin lilla scen. Jag har sett många fina foton med Malin som "leadsinger" och tre äldre barn som "doar".

Nu är det pluggtid som gäller. Jag närmar mig slutet av min utbildning i Kreativt skrivande och jag fick det sista kursbrevet från handledaren igår. Det har varit en givande tid och jag är stolt över att snart ha plockat 30 högskolepoäng. Det har också varit skönt att jobba halvtid under en period. Även om det inte blivit mycket "klirr i kassan" har jag för första gången på många år haft tid att utveckla något helt eget. Jag kan rekommendera det!

Efter sommaren är det nya utmaningar som gäller för mig. Jag ska börja på en ny tjänst som kommunikatör, men eftersom jag inte skriver om jobb i den här bloggen så får det räcka som information ;-)

Inga kommentarer: