24 mars, 2011

Skrivande som njutning

I morse lämnade jag in bilen på vår lokala bilverkstad. Det är servicedags och jag hoppas verkligen att det inte är något mer! Sedan promenerade jag hem i vårsol! Det är så härligt. Det är inte varmt på något sätt för det blåser mycket men det är solen i ögonen i varje fall!

Jag pluggar idag. Har precis läst ut en våldsam ungdomsbok som heter Spelar död (Stefan Casta). Jag har så svårt att läsa när jag vet att det kommer att gå så mycket utför ... men det är en skickligt skriven bok. Den här månades uppgifter handlar en del om hur man skildrar våld. Tufft.

Den här veckan har P4 Göteborgs morgonprogram skrivande som "veckans njutning". Det är författaren Andreas Roman som tipsar och ger sin syn på skrivandet. Inslagen känns kanske lite rumphuggna om man är en van skribent, men jag tycker ändå att det finns poänger. Bland annat att man ska skriva om det som inte lämnar en ifred. Då blir det bäst! Jag har själv märkt att det är så.

Inga kommentarer: