26 november, 2009

Julpyssel, hjärtkontroll, kusinträff och en stark teaterkväll

Veckan har inneburit julypssel i kyrkan - bara för vuxna. Helmysigt, jag älskar det! Allt är framdukat på olika stationer, det är bara att sätta igång. När det är slut, betalar man för materialet som gått åt och sedan kan man bara gå hem. Utan att städa. Dessutom serveras kvällsfika, till mycket humant pris. Väldigt populärt bland Valldas mammor.

Vi har även varit och kollat Malins hjärta. Det gick bra ... med mycket underhållning från en av de underbara sköterskorna på Barnmottagningen låg Malin till slut stilla nog för att läkaren skulle kunna titta. Det kvarvarande lilla hålet mellan kamrarna finns kvar oförändrat. Troligtvis försvinner det aldrig men det är helt ok ändå. Malin far inte illa av det. Skönt!

Efter detta blev Malin sjuk ... nu var det hennes tur att ta över förkylningen från brorsan så veckan innebar även en del VAB.

I fredags var en kompis och jag på teater. Vi såg "Krossad" på Stadsteatern i Göteborg. Fantastiskt välspelat och oerhört starkt om tre syskons berättelse från en stökig barndom fylld av alkohol och våld. När pjäsen var slut presenterades en ung tjej framme på scenen - vilket vi inte visste skulle komma. Hon började sin berättelse med "Min pappa förgrep sig på mig första gången då jag var ett år". Sedan fortsatte berättelsen om ett grymt levnadsöde med övergrepp och droger. Verkligheten överträffar alltid dikten. Även negativt. Det var Sofia Rapp Johansson som berättade och läste ur sin bok Silverfisken. Jag kände igen henne efter ett tag då jag läst en artikel om henne i Friskis-tidningen. En stark kväll.

På lördagkväll var storebror och jag på den årliga kusinträffen som alltid hålls just denna helg eftersom det var då vår gemensamma mormor/farmor fyllde år. Det är jättekul att samlas hela gänget, vi brukar bli runt 25 personer. Tyvärr fick Malin och mannen stanna hemma eftersom de fortfarande var förkylda.

Helgen har även innehållit adventspynt eller snarare julpynt eftersom vi är rätt ivriga här. Och så har vi bakat lussekatter. Mums! Måste tillägga att storebror har blivit en fena på att rulla lussekatter. Snabbt, perfekt och med tålamod. Det är mammas pojk ;)!

Inga kommentarer: