13 maj, 2009

Hab-plan & korvgrillning

Efter jobbet idag åkte vi till Släps lekplats. Det är en stor och fin lekplats som ligger i anslutning till Släps kyrka i Särö. Där brukar alltid samlas folk och ofta träffar man någon man känner. Idag hade vi stämt träff med en familj där en av sönerna har DS. Jag och mamman träffades en hel del under vår gemensamma föräldraledighet, men det är tyvärr knöligare att få till det när någon jobbar. Vi hade en jättetrevlig stund med uppdatering och korvgrillning. Våra barn leker himla bra ihop - både storebrorsorna och Malin och O.

Maken som varit hemma idag hade möte med habiliteringen och förskolan för att uppdatera Malins habiliteringsplan. Vi har ännu inte hunnit prata igenom vad det kommer att stå i den. Men på vår fråga om HAB kommer att kunna möta oss för stöd i vårt arbete med Karlstadmodellen blev det negativt svar. En del habiliteringar har Karlstadmodellen som arbetsverktyg, men tyvärr finns det inte planer för vår HAB att införa den.

En helt annan sak ... igår när jag var på Arvingarnas spelning fanns det några personer med Downs i publiken. Dansmusik i allmänhet och Arvingarna i synnerhet tycks vara populära bland en del personer med funktionshinder. Malin lär inte ha en chans att värja sig. Både en dansbandsmorsa och en extra kromosom ;)! Hur som helst ... det är fortfarande tudelat för mig att se ungdomar och vuxna med DS. Jag blir rörd, får en klump i halsen, för att det är härligt att se glädjen över att vara ute och roa sig. Samtidigt kommer min oro för Malins framtid fram. Svårt det där ... Det var kul att lyssna till Arvingarna - men svårt att sitta stilla. Min buggnerv kittlade.

Inga kommentarer: