10 april, 2009

Träning och utveckling

Läste glädjande i Malins "Idagbok" att gårdagens träning gick bra. Pedagogen hade fokus på ljudande och kunde rapportera att Malin visst skiljer på de olika ljuden pa, pi och pe. Så nu går vi vidare.

Det är just ljudträningen som vi känt har släpat efter ... det känns svårt att träna, Malin har varit ointresserad och det har gjort det hela ganska trist för oss. Men nu har Malin börjat att gilla ljud och då märker vi förändring.

En sak som pedagogerna påpekade på utvecklingssamtalet var att Malin gärna "konverserar" med andra barn eller vuxna. Visserligen på sitt eget "språk" (ljud blandat med tecken) men hon "frågar" väntar på svar och fortsätter. Hon har helt enkelt förstått att det är så vi kommunicerar. Härligt!

Nu är vår stora fråga: när ska hon ta sitt första steg??? Hon står mycket stadigt fritt på golvet och det rycker i ena benet när vi ropar på henne. När kommer det?

2 kommentarer:

Linda sa...

Jag tror ni måste se att Malins konvercerande ÄR ljudträning. Bästa sättet att träna ljud är att använda dem! Eftersom hon är så duktig på att konversera tycker jag att ni ska bygga hennes ljudträning på det. Se till att få in minst 5 tillfällen varje dag (ta tillfällen som är lika varje dag - då glöms det inte bort) där ni konverserar på Malinska.

Ann-Charlotte sa...

Tack för tipset, Linda!